Jakie wydatki możesz wrzucać w koszty firmowe?


Niepodważalną zaletą prowadzenia własnej firmy jest możliwość kupowania pewnych rzeczy na firmę. Ile możemy na tym zaoszczędzić i co możemy zaliczyć w koszty firmowe? Zapraszam na przegląd pomysłów!

Zobaczcie również inne wpisy biznesowe!

Czy RSS nadal żyje? Zbiór kanałów RSS o programowaniu i nie tylko
Jak rozpocząć i kontynuować naukę JAVY – 10 świetnych źródeł materiałów do rozwoju zawodowego
Opłata środowiskowa dla programisty i lekarza – jeszcze czas do końca marca

Jak wybrać księgową – 15 rzeczy o które musisz zapytać księgową zanim ją zatrudnisz
Jak wybrać biuro wirtualne w 10 punktach czyli najlepsze cechy wirtualnego biura
Promocja na MyDevil – hosting JAVA, Django, Ruby i Node.JS za pół ceny!
Konkurs wakacyjny i dwa audiobooki do wygrania
Własna firma – co warto wiedzieć? 11 wskazówek
Kiedy nie warto kupować na firmę?
Branżowe VLOGi na weekend majowy kogo warto słuchać
Jakie wydatki możesz wrzucać w koszty firmowe?

 

Czym w ogóle są koszty firmowe?

Prowadząc jednoosobową działalność musisz czasami wydać pieniądze, aby móc je zarobić. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Czyli wydatki powiązane z prowadzeniem firmy, wydajniejszej pracy i lepszej jakości realizowanych zleceń stanowią koszty firmowe (uzyskania przychodów), które można odliczać od przychodu. Dzięki temu płacisz niższy podatek dochodowy (18% bądź 19% w zależności od wybranego progu) od wartości netto, a jeśli jesteś VATowcem możesz również odliczyć VAT od zakupów.

Urzędy skarbowe mają listy przykładowych wydatków, które uważają za bezzasadne. Wydatki takie różnią się w zależności od działalności, którą wykonuje przedsiębiorca. Ponadto, jeszcze do niedawna można było za kilkadziesiąt złotych zdobyć interpretację podatkową, która odpowiadała na pytanie czy jakiś wydatek możemy zaliczyć do kosztów firmowych. Niestety ostatnio cena podskoczyła z 20zł do 40000zł (!). Dlatego też w popularniejszych zawodach warto korzystać z utartej ścieżki kosztów.

Poniżej spróbuję przedstawić co może pomóc nam zwiększać przychody w pracy programisty, a zatem co możemy wliczyć w koszty działalności gospodarczej.

1. Biuro i jego wyposażenie

– księgowość
– biuro wirtualne
– rachunek za telefon (jeśli posiadamy do działalności dedykowany numer, z którego dzwonimy wyłącznie w sprawach służbowych – inaczej ciężko wybronić podczas kontroli)
– materiały biurowe (papier ksero, toner, tusze, długopisy, notesy, etc)
– meble biurowe, takie jak stolik do laptopa, lampa na biurko, krzesło

2. Sprzęt do pracy

– laptop/komputer
– monitor, a najlepiej dwa
– drukarki, skanery, wszelkie urządzenia peryferyjne, których używamy
– dysk zewnętrzny na archiwum, dysk SSD, części do komputera
– telefon
– środki czystości do sprzętu biurowego
– plecak/torba/pokrowiec na sprzęt
– niszczarka do dokumentów (można znaleźć nawet do 100zł coś w miarę dobrego)
– czytnik ebooków (do książek branżowych)
– podstawka chłodząca

3. Usługi, kursy i szkolenia

– licencje na oprogramowanie, antywirusy
– abonamenty na platformy z kursami typu pluralsight
– kursy językowe (np angielski, jeśli wykorzystujecie go bezpośrednio w pracy komunikując się z zespołem czy klientem)
– szkolenia stacjonarne czy online
– studia podyplomowe (jest przynajmniej jedna interpretacja zezwalająca na ich kwalifikację, jeśli zaczynasz je po rozpoczęciu DG, pozwolą one na świadczenie szerszego wachlarza usług i bez nich byłoby to dla przedsiębiorcy niemożliwe)
– egzaminy np Java/Oracle
– bilety na konferencje
– książki i czasopisma branżowe do podnoszenia swoich kwalifikacji

4. Wydatki związane z komunikacją (oprócz auta)

– bilety kolejowe: Kupiony w kasie dworcowej sam w sobie jest fakturą. Ale już kupując online musisz dostać fakturę!
– bilety autobusowe: Również kupione na fakturze, albo z fakturą wygenerowaną przez jakiegoś pośrednika przy kupnie biletów, np skyCash
– rower: jego kupno, naprawa, przeglądy – jeśli będziecie nim dojeżdzać do pracy
– hulajnoga: jak wyżej, podobno można 🙂
– skuter do 50cm3, można nawet zamortyzować jednorazowo. Ale skuter musi służyć wyłącznie do dojazdów do biura/klienta. Ważne jest również, że ubranie na motocykl czy kask nie są zaliczane do kosztów firmowych, bo są zbyt osobiste i jest duża szansa, że mogą służyć również do celów osobistych.

5. Wydatki związane z autem

Tutaj można auto wprowadzić do majątku firmy, albo używać w formie kilometrówki.
– Jeśli posiadacie auto w firmie, odliczacie całość kosztu wydatku.
– Jeśli zaś wykorzystujecie auto nie będące w majątku DG, to musicie uzupełnić tabelkę z wykazem kursów samochodem. Dajcie znać w komentarzach, czy chcecie przykład takiego wyliczenia i tabelkę do uzupełnienia 😉 Następnie wyliczamy koszt przejazdu jako iloczyn liczby kilometrów i stawki dla danej pojemności silnika. I do wysokości tak wyliczonej kwoty możemy zaliczać koszty związane z utrzymywaniem auta, takie jak:
– paliwo (50% VAT + pozostała część obniża dochód)
– płyny do spryskiwaczy, oleje, wycieraczki
– ubezpieczenie samochodu
– okresowy przegląd techniczny (można zakwalifikować 98zł, oprócz tego symboliczna złotówka idzie na CEPiK:) )
– naprawy samochodu, opony zimowe i letnie, felgi, doładowanie klimatyzacji
– myjnia, czyszczenie
– wideorejestrator, ładowarka samochodowa

6. Wydatki na biuro

– czynsz za wynajęcie biura bądź biurka w coworku
– media, internet – pamiętaj o fakturach!
– odsetki od kredytu mieszkaniowego, jeśli posiadasz firmę w swoim mieszkaniu (ale tylko procent proporcjonalny do wielkości pomieszczenia, w którym masz biuro)
– środki czystości

7. Inne koszty firmowe

– opłaty za prowadzenie konta bankowego wykorzystywanego w firmie
– nakłady na reklamę: wizytówki, plakaty, strona www i jej pozycjonowanie, reklamy
– opłaty urzędowe (jeśli potrzebujesz jakiegoś zaświadczenia do prowadzenia firmy)
– rasowy pies (po pierwsze chroni Wasz majątek przed złodziejami, po drugie może być sposobem na dorobienie)
– ubrania (jako materiały reklamowe, jeśli posiadają logo firmowe)
– remont i wyposażenie mieszkania (jeśli wynajmujecie mieszkanie w działalności gospodarczej)
– amortyzacja mieszkania na wynajem
– wydatki na podróże służbowe (hotel, transport)
– wynagrodzenie podwykonawców

Możecie polecić jakieś inne koszty dla programisty? Będę wdzięczny za ciekawe pomysły w komentarzu!

Rating: 5.0. From 5 votes.
Please wait...
Paweł Dobrzański

Start-up's fan, technological conferences member, social media enthusiast and low-cost trips traveler.

You may also like

Więcej niż na blogu

Cześć!

Witaj na moim blogu! Znajdziesz tu proces budowania mojej aplikacji EventSearch za pomocą jhipstera. Podzielę się z Tobą niuansami dot. zakładania i prowadzenia firmy. Mam również nadzieję, że pomogę Ci zaoszczędzić trochę pieniędzy. Zapraszam!

Promocja na helionie!

BDD w działaniu. Sterowanie zachowaniem w rozwoju aplikacji

autor: John Ferguson Smart

Cena: 77.00 zł
(Cena e-booka: 61.60 zł)

Najpopularniejsze posty

Dzięki, że wpadłeś!

Paweł Dobrzański

Paweł Dobrzański

Start-up's fan, technological conferences member, social media enthusiast and low-cost trips traveler.