Jakie wydatki możesz wrzucać w koszty firmowe? 95 pomysłów na obniżenie podatku!


Czym są koszty firmowe? Co można zaliczyć w koszta? Jak liczyć finalną cenę po podatkach? Sprawdź 95 pomysłów na koszty firmowe!

Spis treści

Czym w ogóle są koszty firmowe?

Prowadząc jednoosobową działalność musisz czasami wydać pieniądze, aby móc je zarobić. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Czyli wydatki powiązane z prowadzeniem firmy, wydajniejszą pracą i lepszą jakością realizowanych zleceń stanowią koszty firmowe (uzyskania przychodów), które można odliczać od przychodu. Dzięki temu płacisz niższy podatek dochodowy (18% bądź 19% w zależności od wybranego progu) od wartości netto. Jeśli jesteś VATowcem – możesz również odliczyć VAT od zakupów!

Urzędy skarbowe mają listy przykładowych wydatków, które uważają za bezzasadne. Wydatki takie różnią się w zależności od działalności, którą wykonuje przedsiębiorca. Ponadto, jeszcze do niedawna można było za kilkadziesiąt złotych zdobyć interpretację podatkową, która odpowiadała na pytanie czy jakiś wydatek możemy zaliczyć do kosztów firmowych. Niestety ostatnio cena podskoczyła z 20zł do 40.000zł (!). Dlatego też w popularniejszych zawodach warto korzystać z utartej ścieżki kosztów.

Jak policzyć finalną cenę kupując coś na firmę?

Załóżmy, że masz wybierasz podatek dochodowy metodą liniową. Kupujesz laptop za 5000 zł brutto,  bo jest Ci potrzebny do pracy w firmie. Ile zatem zaoszczędzisz wprowadzając go do majątku firmowego, czyli wrzucając w koszta? Policzmy:
podatek vat (23%): 5000 / 1.23  = 4065 zł – tyle kosztuje netto twój laptop,  czyli oszczędzasz 5000 – 4065 = 935 zł na samym podatku VAT!
podatek dochodowy (liniowy 19%): 4065 * 0,19 = 772 zł – tyle oszczędzasz na samym podatku dochodowym

5000 – 935 (vat) – 772  (dochodowy) = 3292 zł <- właśnie tyle będzie realnie kosztował nowy laptop kupiony na firmę!

Limit amortyzacji na 2018 rok

Obecnie mamy limit jednorazowej amortyzacji wynoszący 10.000 zł. Jest jednak pewna różnica wynikając z bycia bądź nie płatnikiem VAT. Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, a jest to niesamowicie istotne!

  • Jeśli nie jesteś VATowcem,  to przysługuje Ci limit 10.000 zł (już z podatkiem vat, czyli np taki laptop za 5000 zł z faktury powyżej)
  • Jeśli jesteś VATowcem, to przysługuje Ci limit 10.000 zł NETTO! Czyli 12.300 brutto na fakturze VAT 23%!

Poniżej spróbuję przedstawić co może pomóc nam zwiększać przychody w pracy programisty, a zatem co możemy uwzględnić w kosztach działalności gospodarczej.

1. Biuro i jego wyposażenie

– księgowość
– biuro wirtualne
– rachunek za telefon (jeśli posiadamy do działalności dedykowany numer, z którego dzwonimy w sprawach służbowych – inaczej ciężko wybronić podczas kontroli)
– materiały biurowe (papier ksero, toner, tusze, długopisy, notesy, segregatory, karteczki samoprzylepne, czy tablice korkowe do notatek)
– meble biurowe, takie jak: stolik do laptopa, lampa na biurko, krzesło, fotel biurowy, podkładka pod koła fotelu zapobiegająca rysowaniu podłogi

2. Sprzęt do pracy

– laptop i komputer
– monitor, a najlepiej dwa lub więcej
– drukarki, skanery, wszelkie urządzenia peryferyjne, których używamy
– dysk zewnętrzny na archiwum, dysk SSD, części do komputera
– telefony, karty pamięci, pendrivy
– środki czystości do sprzętu biurowego
– plecak/torba/pokrowiec na sprzęt
– niszczarka do dokumentów (można znaleźć nawet do 100 zł coś w miarę dobrego)
– czytnik ebooków (do książek branżowych)
– podstawka chłodząca

3. Usługi, kursy i szkolenia

– licencje na oprogramowanie, antywirusy
– abonamenty na platformy z kursami typu pluralsight
– kursy językowe (np angielski, jeśli wykorzystujecie go bezpośrednio w pracy komunikując się z zespołem czy klientem)
– szkolenia stacjonarne czy online
– studia podyplomowe (jest przynajmniej jedna interpretacja zezwalająca na ich kwalifikację, jeśli zaczynasz je po rozpoczęciu DG, pozwolą one na świadczenie szerszego wachlarza usług i bez nich byłoby to dla przedsiębiorcy niemożliwe)
– egzaminy np Java/Oracle
– bilety na konferencje
– książki i czasopisma branżowe do podnoszenia swoich kwalifikacji

4. Wydatki związane z komunikacją (oprócz auta)

– bilety kolejowe: Bilet kupiony w kasie dworcowej sam w sobie jest fakturą. Ale już kupując bilet online musisz dostać fakturę!
– bilety autobusowe: Również kupione na fakturze, albo z fakturą wygenerowaną przez jakiegoś pośrednika przy kupnie biletów, np skyCash
– rower: jego kupno, naprawa, przeglądy – jeśli będziecie nim dojeżdżać do pracy
– hulajnoga: jak wyżej, podobno można 🙂
– skuter do 50cm3, można nawet zamortyzować jednorazowo. Ale skuter musi służyć wyłącznie do dojazdów do biura/klienta. Ważne jest również, że ubranie na motocykl czy kask nie są zaliczane do kosztów firmowych, bo są zbyt osobiste i jest duża szansa, że mogą służyć również do celów osobistych.

5. Wydatki związane z autem

Tutaj można auto wprowadzić do majątku firmy, albo używać w formie kilometrówki.
– Jeśli posiadacie auto w firmie, odliczacie całość kosztu wydatku.
– Jeśli zaś wykorzystujecie auto nie będące w majątku DG, to musicie uzupełnić tabelkę z wykazem kursów samochodem. Dajcie znać w komentarzach, czy chcecie przykład takiego wyliczenia i tabelkę do uzupełnienia 😉 Następnie wyliczamy koszt przejazdu jako iloczyn liczby kilometrów i stawki dla danej pojemności silnika. I do wysokości tak wyliczonej kwoty możemy zaliczać koszty związane z utrzymywaniem auta, takie jak:
– paliwo (50% VAT + pozostała część obniża dochód)
– płyny do spryskiwaczy, oleje, wycieraczki, środki czystości do wnętrza pojazdu
– ubezpieczenie samochodu
– okresowy przegląd techniczny (można zakwalifikować 98 zł, oprócz tego symboliczna złotówka idzie na CEPiK:) )
– naprawy samochodu, opony zimowe i letnie, felgi, doładowanie klimatyzacji
– myjnia, czyszczenie
– wideorejestrator, ładowarka samochodowa, prostownik do akumulatora czy też sam akumulator, etc

6. Wydatki na biuro

– czynsz za wynajęcie biura bądź biurka w coworku
– media, internet – pamiętaj o fakturach!
– odsetki od kredytu mieszkaniowego, jeśli posiadasz firmę w swoim mieszkaniu (ale tylko procent proporcjonalny do wielkości pomieszczenia, w którym masz biuro)
– środki czystości

7. Inne koszty firmowe

– opłaty za prowadzenie konta bankowego wykorzystywanego w firmie
– nakłady na reklamę: hosting strony domowej, wizytówki, wizytownik, plakaty, ulotki, strona www i jej pozycjonowanie, reklamy
– opłaty urzędowe (jeśli potrzebujesz jakiegoś zaświadczenia do prowadzenia firmy)
– rasowy pies (po pierwsze chroni Wasz majątek przed złodziejami, po drugie może być sposobem na dorobienie)
– ubrania (jako materiały reklamowe, jeśli posiadają logo firmowe)
– remont i wyposażenie mieszkania (jeśli wynajmujecie mieszkanie w działalności gospodarczej)
– amortyzacja mieszkania na wynajem
– wydatki na podróże służbowe (hotel, transport)
– wynagrodzenie podwykonawców

8. Koszty dla lekarzy i opieki zdrowotnej

Jeśli pracujesz w opiece zdrowotnej np jako lekarz, pamiętaj o wrzuceniu w koszta części swoich wydatków. Możesz wykorzystać comiesięczne składki do OIL (Okręgowej Izby Lekarskiej), roczną składkę przynależności do swojego stowarzyszenia zawodowego, ubezpieczenie zawodowe czy branie medyczne (fartuchy, scrubsy, buty, stetoskop).

Możecie polecić jakieś inne koszty dla przedsiębiorcy? Będę wdzięczny za ciekawe pomysły w komentarzu!

Abecadło przedsiębiorcy

Abecadło przedsiębiorcy

Paweł Dobrzański

Start-up's fan, technological conferences member, social media enthusiast and low-cost trips traveler.

You may also like

LEAVE A COMMENT

Cześć!

Witaj na moim blogu! Znajdziesz tu proces budowania mojej aplikacji EventSearch za pomocą jhipstera. Podzielę się z Tobą niuansami dot. zakładania i prowadzenia firmy. Mam również nadzieję, że pomogę Ci zaoszczędzić trochę pieniędzy. Zapraszam!

Najpopularniejsze posty

Dzięki, że wpadłeś!

Paweł Dobrzański

Paweł Dobrzański

Start-up's fan, technological conferences member, social media enthusiast and low-cost trips traveler.