Leasing i raty zero procent na firmę, czyli kupno sprzętu z odroczoną spłatą
Jak kupować sprzęt do firmy ze spłatą odroczoną w czasie? Czy można kupować na raty zero procent na firmę, czy lepiej wziąć leasing? Zapraszam do wpisu.
Spis treści
Wstęp
Profesjonalna elektronika od zawsze była droga. Czy to solidny laptop Della, czy flagowy telefon, będzie kosztował kilka tysięcy złotych. Startując jako programista iOS przydałby się zarówno iPhone do testowania, jak i MacBook do programowania w xCode. Niestety taki pakiet startowy może być znaczącym obciążeniem, szczególnie gdy rozpoczynamy pracę na własny rachunek bądź próbujemy zmienić branżę. Co zrobić, aby nie pozbywać się z portfela jednorazowo nawet kilkunastu tysięcy złotych? Warto wówczas rozważyć kupno z odroczoną w czasie spłatą. Na przykład wziąć raty zero procent na firmę bądź leasing.
Wiele osób pyta o opisane poniżej metody. Zebrałem więc doświadczenie zarówno swoje, jak i innych osób mówiących w sieci o kupowaniu ze spłatą odroczoną w czasie. Dostajecie kompendium zebrane w jednym miejscu 🙂
Metody odroczonej spłaty
1) Raty 0% na Allegro
Co kilka miesięcy Allegro organizuje akcje promocyjne z ratami 20x 0%. Jeśli chcecie kupić laptopa za 5000 zł, to dokładnie tyle spłacicie w 20 ratach po 250 zł. Podczas promocji nie ma tam odsetek, nie ma prowizji, nie ma opłat przygotowawczych. RRSO=0%. Jak to działa?
Najpierw dodajecie do koszyka to co chcecie kupić, np laptopa. Następnie wybieracie płatność w ratach. Wypełniacie wniosek, który jest automatycznie wysyłany do jednego z banków (np Alior Banku albo Credit Agricole). Bank podejmuje automatyczną decyzję na podstawie podanych danych (na oświadczenie). Jeśli zdecyduje się udzielić kredytu, to pieniądze są przesyłane od razu do sprzedawcy na Allegro i zostaje dokonany zakup. Jeśli odrzuci wniosek, to kupno sprzętu nie zostanie sfinalizowane i nie będziecie zwracać żadnych prowizji.
Fakturę wystawia sprzedawca sprzętu. Dostaje on wyłącznie informację, że wpłynęła opłata za sprzęt. Podajecie mu dane swojej jednoosobowej DG i otrzymujecie fakturę. W przypadku JDG Wy i firma to jedno, więc nie ma tu żadnych problemów, wałków czy niebezpieczeństw. Jest to jak najbardziej legalne i zgodne z prawem.
Taka promocja jest ograniczona czasowo – po wzięciu sprzętu na raty 0%, kolejny sprzęt w ten sposób możemy wziąć zwykle dopiero po spłaceniu pierwszego. Z ratami >0% nie ma już chyba takiego problemu 🙂
2) Raty 0% od innych sklepów niż Allegro
Wiele sklepów oferuje sprzedaż ratalną. Zawsze trzeba sprawdzać warunki, bo w zależności od okresu mogą być to raty nieoprocentowane jak na Allegro, albo z sowitą prowizją i oprocentowaniem dla sklepu. Warto spojrzeć na sklepy takie jak x-kom, Komputronik, Morele, Sferis, Rtv Euro Agd czy inne podobne.
Czasem za kupno bezpośrednio w takich sklepach możemy dostać jakiś bonus (np dodatkowe etui na sprzęt czy vouchery na kolejne zakupy), czy też negocjować lekko finalną cenę.
3) Leasing sprzętu
Jeśli nie spełniamy warunków rat 0% albo nie ma chwilowo żadnej promocji godnej uwagi, musimy wówczas minimalizować koszt prowizji za rozłożenie w czasie zakupu. Można to zrobić za pomocą leasingu, który oferuje większość dużych graczy na polskim rynku elektronicznym. Najczęściej wspominane są dwie firmy tego typu:
Leaseling: bardzo popularna firma, z której korzystają m.in. takie sklepy jak Saturn, Media Markt, Sferis, Morele.net i inne. Leaselink udostępnia na swojej stronie slajdy z procesu wzięcia sprzętu w leasing. Możecie spojrzeć jak to u nich działa: https://leaselink.pl/repository/manual_klient_saturn.pdf
Cortland: jest to duży sprzedawca całego asortymentu Apple’a. Ale również monitorów, urządzeń peryferyjnych, dysków i sprzętu IT innych firm. Umożliwiają rozliczenie w leasingu z wykorzystaniem dwóch firm finansowych: PKO Leasing oraz Grenke, przy czym jest dużo opinii o tym pierwszym. Leasing jet możliwy od zakupów za kwotę 2000 zł, nawet od pierwszego dnia prowadzenia DG. Szczegóły możecie znaleźć tutaj: https://www.cortland.pl/leasing.html
4) Karta kredytowa
Jeśli jesteście skrupulatni i nie boicie się kredytów, to można zdecydować się na kartę kredytową (dla osoby prywatnej, nie firmową) z limitem kilku tysięcy złotych. Dobrym przykładem jest obecna oferta Citi Handlowego Banku, gdzie za kartę kredytową nie ponosicie żadnych kosztów okołokredytowych. Jeśli wykorzystacie limit i nie spłacicie go na czas, dopiero wtedy ponosicie koszta od pobranej kwoty.
Ale tu też jest pewien trick. Jeśli macie limit kredytowy niższy niż Wasze zarobki, to możecie wybrać okres rozliczenia w taki sposób, aby następował zaraz po wpłynięciu na konto Waszej wypłaty. Więc gdy wynagrodzenie wpływa 15 dnia miesiąca, to ustalcie spłatę KK na 20 dzień miesiąca. Przelewacie do 20go całą kwotę aby nie powstała zaległość na karcie, a potem z tej kwoty opłacacie sobie zakupy albo płacicie podatki (np. inFakt pozwala na szybkie płatności podatków ZUS, PIT i VAT kartą podpiętą do konta za pomocą bramki płatniczej BlueMedia. Jeśli macie w inFakcie płatny pakiet np biura rachunkowego, to nie pobierają za szybkie płatności dodatkowych opłat!). Co miesiąc zostawiacie na karcie po ustalonej przez Was kwocie spłaty i powoli w ciągu np roku czy dwóch lat karta sama się spłaci z ratami 0% 🙂
5) Abonament w telekomach
Jeśli chcecie kupić telefon, to czasami zdarzają się interesujące oferty bezpośrednio w firmach tele. Np całkiem niedawno Play sprzedawał dwa telefony w cenie jednego w abonamencie, gdzie telefony były ujęte na fakturze po złotówce, a abonament zawierał w sobie ratę za urządzenie. Jeśli nie macie zdolności kredytowej, a pilnie potrzebujecie do pracy telefonu, to jest to jakieś rozwiązanie.
O czym warto wiedzieć
Staż prowadzenia DG
Niektórzy leasingodawcy wymagają pełnego roku albo dwóch lat nieprzerwanego prowadzenia firmy. Inni zgadzają się na leasing już od pierwszego dnia prowadzenia DG. Warto to sprawdzić na samym początku.
Zawieszenie i staż pracy
Trzeba pamiętać, ze zawieszenie DG przerywa ciągłość prowadzenia DG!
Wykup prywatny
Osoby fizyczne które prowadzą DG mogą nie wprowadzać do działalności środka trwałego wykupionego z leasingu. Mogą wykupić go jako osoby prywatne. Po upływie pół roku od wykupienia prywatnego pozwala to uniknąć opodatkowania PIT i VAT przy sprzedaży środka trwałego, które zostało wyjętego spod leasingu. Nie ma znaczenia czy faktura wykupowa była wystawiona na dane firmowe, czy prywatne.
Odbiorca faktury wykupowej w leasingu
Niepokój może budzić kwestia na kogo powinna być wystawiona faktura wykupowa. Nie ma to jednak żadnego znaczenia. Dla US liczy się sam fakt, że przedmiot z leasingu nie został wprowadzony do działalności oraz że przez cały okres od wykupu do jego sprzedaży nie był wykorzystywany w działalności, a do celów prywatnych.
Dlaczego warto skorzystać z rozłożenia spłaty w czasie
– nie tracimy od razu wysokiej kwoty z konta, tylko możemy dłużej operować na tej kwocie
– jeśli wybieramy raty 0%, to możemy jednorazowo wrzucić w koszta przedmiot zakupu i odliczyć jednorazowo VAT i podatek dochodowy.
Obowiązuje to do aktualnego limitu amortyzacji jednorazowej, który wynosi:
* 10.000 brutto dla nie-VATowców
* 10.000 netto, czyli 12.300 brutto dla VATowców
– jeśli to są raty oprocentowane, to lepiej nie rozliczać zakupu jednorazowo, tylko rozbić rozliczenie na comiesięczne i uwzględniać dowodami wewnętrznymi ratę z odsetkami – wówczas odsetki idą w koszta
– gdy kwota sprzętu przekracza limit jednorazowej amortyzacji, wówczas zamiast amortyzować sprzęt w dłuższym czasie, możemy wziąć go w leasing na 10 miesięcy i co miesiąc rozliczyć całą ratę leasingową, a pół roku po wykupie prywatnym sprzedać
– przy leasingu jak i ratach rozliczamy VAT tak samo jak od normalnych faktur kosztowych, czyli odliczamy 100% VATu od raty (tylko w samochodzie jest różnica z 50% VAT).
Jakie macie swoje spostrzeżenia odnośnie powyższych? Jakie macie doświadczenia z leasingiem sprzętu do pracy i gdzie warto wziąć sprzęt w leasing? Dajcie znać w komentarzach.